Margareta Forslund

Margareta Forslund ett konstnärskap

Margareta Forslund Allt hänger ihop

Det stora vackra huset utanför Simrishamn inrymmer allt: galleri, butik, ateljé och bostad.
Här ryms nästan hela Margareta Forslunds konstnärskap.
Den vackra miljön bjuder en sällsynt kombination av vila och energi – allt är inrett enligt feng shui. Besökarens blick fängslas av blanka tygrullar, eleganta konstföremål och barnbarnens leksaker. Stämningen värmer hjärtat: här finns generositet och öppenhet. Genom fönstren faller det speciella ljuset, blandningen av hög himmel och hav.
Margareta Forslunds egen webbsida här

Bergslagen

Margareta Forslund Design är en saga som började i Bergslagens skogar. Bland granar, mörkögda tjärnar och i bruksmiljö växte hon upp. Vägen från Högstaboda till det vackra vita huset i österlenskt skimmer kan synas lång. Med tiden och hårt arbete har Margareta Forslund blivit en välkänd och uppskattad kläddesigner och konstnär. Hur började det? Hade hon med sig allt detta från hem och uppväxt?
– Det började med en gammal uttjänt buss. Min kusin och jag, vi var i 12-årsåldern, fick den.

Vi skruvade ur hela inredningen. Här skulle byggas sommarstuga! Vi fick ihop en hel Gevaliaburk med skruv. Det är inte svårt att inse att miljön erbjöd en speciell frihet. Hon och kusinen rodde långdrag, drog upp gös och sålde till fiskbilen. Innan Margareta hade slutat skolan fick hon för egen del tillgång till skolsalarna för trä- och metallslöjd. Efter yrkesskola och lanthushållsskola arbetade hon som teckningslärare på Lindesbergs nybyggda skola i ett år.

Hon formulerar sig efter platsens och tidens livsfilosofi: – En får ta sig före.

Utforska tekniker och material

Så småningom började hon på Konstfack.
Beslutet var inte okomplicerat – det fanns andra önskemål om hennes framtid i familjen.
Studierna sammanföll med 60-talets politiskt omvälvande år, vilket påverkade utbildningen. Det var inget som hindrade.
Parallellt med de egna studierna undervisade hon på konstkurser. Under åren som följde startade hon flera verkstäder och butiker i Gamla stan. Hon arbetade med metall, framför allt silver, efter en stor donation från Bolidengruvan.
– Jag är periodare, förklarar Margareta.
Jag utforskar olika tekniker och testar hur material går att använda – och det sker i intensiva perioder. För tio år sedan sa man att det inte går att färga betong. Då var jag tvungen att göra det, förstås, och skapade ett system på åttio färger.

Förflyttar ljus

Genomgående för Margareta Forslunds skapande – oavsett material och teknik – är ljuset.
– Jag har hållit på och förflyttat ljus livet igenom, säger hon och visar de LED-ljuslysande vallmoblommorna i akryl, bland annat visade i Marsvinsholms skulpturpark.
Tillsammans med dotter Elin har hon även gjort en installation på Arlanda.

Formspråket

Det andra särdraget i hennes skapande är det skulpturala formspråket. Det gäller också
klädkollektionerna som blivit hennes adelsmärke. De utgör en bas i hela hennes konstnärskap och företagande. De vackert skurna plaggen – från grafiska festkläder till eleganta regnkläder – och tillverkade i exklusiva material fångar uppmärksamheten på långt håll.
– I mina plagg måste man räta på sig och lyfta blicken – man får en annan hållning.
Se mer av Margareta Forslunds design klicka här

Mode

Det började redan 1973 på modemässan i Köpenhamn. Margareta var nybliven mamma för andra gången och kämpade för framtiden. Finland var där med en enorm blåvit monter som drog allas blickar till sig. Vad göra i den konkurrensen? Margareta klädde sig i en av sina vackra aftonklänningar, sträckte på sig och gled sakta nedför rulltrappan fram till sin egen monter. Varje gång hade hon en svans av intresserade efter sig.

Hon hade också lyckan att bli uppmärksammad av en grupp agenter vid samma tillfälle. De tecknade upp henne för lansering på den utländska marknaden och hennes kollektioner spreds världen över.
Margareta förklarar framgången:

– Man behöver inte vara bäst, men rätt först.

Nu gällde bara de stora internationella mässorna: Tyskland, Finland, Danmark och London – inte Stockholm.
På de tidigaste mässorna i Düsseldorf fanns bara tre företag från Sverige: Margareta Forslund, Gunilla Pontén och Gällstad Ylle …

Nytänkande och genomslag

Klädernas genomslag handlade om helt nya idéer kring skärningar. Det var som att svepa in sig i ett grafiskt blad – till och med signerade – med handtryckta grafiska linjer, för det mesta i ett enda stycke tyg.

Margareta modellade ofta själv i sina kläder. Det blev ofta en utmaning för fotografen: vit bakgrund och vita kläder med svarta linjer. Hela fotografiet blev som ett grafiskt blad och kom senare visas som grafisk konst.

Margareta Forslund Vid fyllda fyrtio var hon på toppen av sin karriär med internationella framgångar. Det var en turbulent tid med kollektioner – mässor – visningar och utställningar, bland annat vandringsutställningar i USA.

Det fanns mycket nytänkande i hur kläderna presenterades. Det var inga vanliga mannekänguppvisningar utan mer av konstshow. Under 80-talet arbetade Margareta med tonsättaren Michael Smith, bosatt på Österlen. Tillsammans gjorde de kanske en av Sveriges första konstvideor som spelades in på Malmö konsthall med Margaretas kläder och dansare från Malmö stadsteater.

Kyrkans egen kläddesigner

Margareta har också skapat arbetskläder för kyrkans kvinnor. Med de allra vackraste fallen i sina kaftaner, stolor och albor kan kvinnliga präster och diakoner – som inledningsvis hade svårt att finna sig tillrätta i de kläder som var sydda för manliga präster – känna sig både trygga och snygga. En av hennes kaftanklänningar fick även utmärkelsen ”Utmärkt svensk form”.
Även de manliga prästerna fick en kollektion.

Hållbar konsumtion

Idag säljer inte Margareta kläder i stora mängder. Privatpersoner är alltid välkomna att besöka och beställa och köpa, men inga återförsäljare. Det händer dock att hennes kunder kommer tillbaka efter årtionden med sina älskade plagg för att få någon enstaka detalj, som muddarna, utbytta.
Det här är hållbar konsumtion långt innan uttrycket myntades.

Framtidsplaner

Margareta Forslund har givetvis nya tankar och projekt på gång, hon går med sitt kunnande och sin driftighet fortfarande före. Här ska snart rymmas en grafisk verkstad. Och inom kort får hon sällskap av en annan kläddesigner i de spatiösa och vackra lokalerna. Det är Eva Larsen från Per Helsas gård, en gång i tiden ung praktikant hos Margareta som återvänder för samarbete. Tillsammans går de in i ett nytt skede och kommer att dela butik och arbetsyta i Vik.

Det ger Margareta en viss avlastning och skapar också möjlighet för henne att återvända till de mörka skogarnas landskap, ett landskap som liknar det hon en gång kom från. Det är Tiveden hon drar sig tillbaka till, särskilt Christine vackra gamla skola vid sjön Viken, som hon köpte i mitten av 00-talet.

Där väntar utrymme och tid för måleri.

Och vad får vi se framåt här på Österlen? Jo, vi vet, undertecknad och fotograf Jenny Hargne. Det kommer att presenteras i vår. Men vi har lovat att inte avslöja nästa experiment och projekt. Allt hänger ihop –ljuset och det skulpturala formspråket – än en gång. För att inte tala om livet. Innan vi lämnar henne hittar Margareta den gamla uppsatsen från mellanstadietiden och läser några rader.
Texten den unga flickan skrev handlar om att när hon blir vuxen vill hon bli konstnär, hon vill bo i ett vitt hus och fåskapa det hon vill …

Gå till Margareta Forslunds egen webbsida här

FAKTARUTA

Några nedslag i urval:

Queen of Angels Center Auxiliary, utställning Los Angeles 1985

Nordic Heritage Museum, Seattle USA, utställning 1990

American Swedish Institute Minneapolis USA, vandringsutställning 1991

Utmärkt Svensk Forms hederspris, för kvinnliga prästkläder, 1995

Stipendium från Statens konstråd 1996

Scandinavia Today, Tokyo och Osaka Japan, utställning 2000

Wako Stores Ginza Tokyo Japan, utställning 2001

”Ljusbärare”, Österlen Lyser, Galleri Peppinge, 2010

Galleri Kungsgården, Ottenby Öland, utställning 2008

Inköp av Nationalmuseum, 2011

TEXT Elisabet Norin
BILD Jenny Hargne

Comments are closed.